A króm az autógyártás folyamán különös karaktert adott a jármű megjelenésének. De nem csak ilyen célokra használták, hanem a fényes réteg hatásosan védett a korrózió ellen, illetve kihasználva a fényvisszaverő képességét, tökéletes volt a fényszórók foncsorozásához is. Napjainkban a krómot új autók gyártásakor már csak esztétikai célokra használják. De mi van azokkal, akik imádják régebbi évjáratú autóikat, és szeretnék őket újra a régi fényükben látni? Számukra a krómozás egy hatalmas kihívás is lehet, főleg, ha nem a megfelelő technikát alkalmazzák. Ez attól függ, hogy a króm az autó mely részén helyezkedik el. Viszont oda kell figyelnünk nagyon, hogy minden esetben a megfelelő krómozási technológiát alkalmazzuk, mert aki szeretné saját autója alkatrészeit krómozni vagy megjavítani, az hatalmas kínálattal fog találkozni. Sokan esküsznek a króm sprayre, de rögtön itt az elején elárulunk egy titkot, nem minden króm spray alkalmas egyáltalán arra, hogy a féltve őrzött autónk fényezésére használjuk.
Fényszórók foncsorozása
A fényszóró reflektorait nem lehet más technológiával csak fémgőzöléssel javítani. Mitől olyan különleges ez az eljárás, hogy csak ez alkalmas arra, hogy hosszú távon biztosítsa a reflektorok fényét. Mint minden javítás alapja a felület tökéletes előkészítése, ezért először ezzel kell kezdenünk. A felületről kémiai úton eltávolítjuk a régi bevonatot és lakk réteget, majd homokszórással, illetve gyöngyszórással fémtiszta felületet kapunk. Ezután következik foszfátozás. Ez nagyon fontos a korrózió megelőzése érdekében. Majd ezt követi a speciális hőkezeléses szárítás. Mikor ez megtörtént, szórásos technológia alkalmazása révén következik az alaplakk felvitele, illetve a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás.
Magához a fémgőzöléshez 99,99% tisztaságú alumíniumot használunk, amelyet nagy vákuumban, 5 x 10−5 Mbaron viszünk fel az adott felületre. Hogyan működik mindez? A wolfram elektródára helyezett alumínium a hevítés hatására molekuláira bomlik, majd a tartályban faltól-falig történő egyenes vonalú mozgást végez. A molekula felhőbe forgatott tárgy beleütközik a molekulákba, amelyek a tárgyon lévő speciális lakk bevonaton megtapadnak. Ezért van szükség az alapos előkészületre, mert különben nem tapadnak meg kellően a molekulák.
Ezzel az eljárással érhető csak el, hogy a reflektorok újra tökéletes foncsort kapjanak, de magasfényű barna hátoldal kialakítása is elérhető. De ezzel a folyamattal lehetőség van kadmiumsárga, vagy fekete króm bevonat felvitelére is.
Milyen anyagokat lehet fémgőzölni?
Műanyagokat, amelyek legalább 100 fokig hőállók. A 30 évesnél nem régebbi fényszórók reflektorai már többnyire műanyagból készültek. A korábbi lámpák viszont még fémből. De lehetséges üveget, sárgarezet, bronz öntvényt, alumíniumot és alu öntvényeket is fémgőzölni.
A fényszóró foncsorok felújítására nincs más lehetőség, mint a vákuumgőzöléses technológia
Sokan most azt mondják, de hát létezik még kettő másik lehetőség a felületek krómozására. Az egyik a galvanikus krómozás, a másik pedig a króm spray használata. Sem a galvanikus krómozás, sem az úgynevezett króm spray nem megfelelő a reflektorok felújítására.
A galvanikus krómozás miért nem alkalmas a fényszóró foncsorozására?
Mert ez az eljárás túl vastag bevonatot hoz létre a reflektor felületén, és ez pedig torzítja a vetítési képet. Maga a technológia teszi alkalmatlanná arra, hogy a fényszóró reflektorát ezzel a technológiával vonjuk be megfelelően. Ezzel az eljárással a fémbevonatok elektrolízissel készülnek. Ez mit jelent pontosan? Galvanizálással réz, ezüst, arany-, króm, nikkel és ródium bevonatokat tudunk készíteni, már, ha rendelkezünk ilyen jellegű üzemmel. A bevonandó tárgyat a bevonó fém sójának oldatába kell merítenünk, és katódként egy áramforráshoz kapcsoljuk. Az anód a bevonó fém egy darabja, amelyet a galvanizálás során fokozatosan bele kell merítenünk az oldatba, és ezáltal az oldat koncentrációja állandó marad. Pontosan ez az, ami alkalmatlanná teszi ezt az eljárást arra, hogy a reflektorok foncsorozására tudjuk használni. Sem a szín, sem pedig a rétegvastagság területén nem tudunk olyan eredményt ezzel a technológiával garantálni, amivel a szükséges fény visszaverődik a reflektorról, hogy sötétben megfelelő láthatóságot biztosítson.
A króm spray sem alkalmas a fényszórók szakszerű javítására
A króm spray a tartósság és a hőállóság tekintetében nem tudja felvenni a versenyt az eredeti technológiával. Létezik hagyományos dobozos megoldás is, de van olyan króm spray, amit szórópisztollyal visznek fel az adott felületre. Ezt a megoldást kisebb alkatrészek, karosszéria elemek gyors nemesítéséhez fejlesztették ki, mint például díszlécek, motorkerékpár benzintank zárókupakok, hűtőrácsok, ahol a régi alkatrészek elvesztették eredeti fényüket, és a friss krómréteg gyors megoldást jelent. Mivel a fényszórók az autók biztonságtechnikai eszközei, ezért a fényszóró felújítására króm sprayt nem ajánlott használni. A króm festék felhordása spray formában nagyon egyszerű, de a spray soha nem helyettesíti a professzionális krómozást. Ez a megoldás olyan fémesen fényes réteget visz fel, amely optikailag közel áll a krómhoz, de a legtöbb esetben nem tükröződik. Ha valódi krómozott megjelenést szeretnénk, forduljunk szakműhelyhez.
Comments