top of page

A Lancia Aurelia B20 GT fényszórója

A Gran Turismo nevet nem a Lancia találta ki, de az Aurelia B20 GT volt az első olyan kupé ami megtestesítette mindazt ami egy nagysebességű kupét jellemez. Ha megnézzük az Aston Martin DB2-est vagy az Alfa Romeo Giulietta Sprintet, akkor láthatjuk, hogy egyik sem rendelkezett olyan gyönyörű vonalakkal mint a Lancia. Az arányokat, ami ezt az autót olyan naggyá tette, még ma is megcsodálhatjuk, igaz modern köntösbe öltöztetve, a Bentley Continental GT formájában. Mindkét autó nagyon szépre sikerült. A B20 GT-ből összesen 3800 darab készült összesen. Még Juan Manuel Fangio garázsában is állt egy példány! 



A fényszórók esetében is hozott újdonságot a B20 GT? 

Az Aurelia nemcsak a GT változatból állt, a márka gyártott belőle limuzint és kabriót is. De ez a modell volt az első háború utáni Lancia, amely hatalmas sikert hozott a márkának. Pedig nagy gondokkal küzdöttek, hiszen Vincenzo Lancia halála komoly csapást jelentett a cégnek. Fia, Gianni megkereste az Alfa Romeo mérnökét, a magyar származású Vittorio Janót, hogy segítsen neki a gyártás megindításában. Az Aurelia beváltotta hozzáfűzött az elvárásokat, ráadásul az autó nem csak szép volt, hanem számos technikai újítást is tartalmazott. Ebben az autóban mutatták be a világ első sorozatgyártású 2,0 literes V6-os motorját, de a jobb súlyelosztás érdekében a hátsó váltómű is ebben a járműben debütált, de anno a független, félig húzókaros hátsó felfüggesztés is innovatív technológiának számított. A nagyobb teljesítmény érdekében a V6-ost 1953-ban 2,5 literesre növelték. Ezzel a teljesítmény 118 lóerőre növekedett, így ez közel a Bentley R-Type Continental szintjére emelkedett. A motor az autó orrában kapott helyet és négyfokozatú kézi sebességváltót kapcsolt hozzá a Lancia. Ahogy már korábban említettük ez a GT nem volt pusztítóan erős, az 50/50 súlyelosztás hihetetlenül kiegyensúlyozottá tette, és ideális volt a kanyargós utakra. A Lancia Aurelia B20 GT a világítástechnológia terén hozta a kötelezőt. Halogén fényszórókkal világította meg az utat, ráadásul külön fényszóró házban kapott helyet az index, a tompított fény és a távolsági fényszóró is. 


Miért volt olyan kimagasló teljesítmény, hogy sorozatgyártásban készült a V6-os motor? 

Az amerikai autógyárak ontották magukból a 8 és 12 hengeres motorokat, de sem az európai, sem pedig az amerikai vállalatok nem gyártottak V6-os motort, mert a nagy vibráció komoly problémát okozott. A Lancia mérnökei, Francesco de Virgilio és Ettore Zaccone-Mina egy korszakalkotó ötlet folytán a V-szöget 60 fokra állították, ezzel a vibráció nagy része kioltotta egymást. Nem az volt a cél, hogy ez az erőforrás bivalyerős legyen, hanem az, hogy sima, kompakt és tömeggyártásra alkalmas motort hozzanak létre. 


Mely olasz cég gyártotta a Lancia Aurelia fényszóróit? 

Az Aurelia B20 GT elegáns karosszériáját a Ghia tervezte és a Pininfarina építette. A tengelytávja a limuzinhoz képest 200 mm-rel lerövidült. Ebbe a gyönyörű karosszériába illesztette be Ghia a halogén lámpákat. Ahogy az abban az időkben szokásos volt, a Lancia Aurelia B10 enyhén ovális, kerek fényszórói krómozott keretet kaptak. Ezek keretezték a márkára jellemző V alakú hűtőrácsot. A fényszórók az erőteljes kialakítású sárvédőkbe voltak beépítve. Viszont a B20-as változat már kerek lámpatestekkel rendelkezett. Természetesen ebben az időben még üvegből volt a lámpa búrája, és a fényszóró reflektora is fémből készült, nem pedig műanyagból, ahogy azt a mai modern autóknál szokás. A Lancia fényszóróit, mint ahogy több más olasz autógyártónak is a Carello Lighting olasz autóipari világítástechnikai vállalat szállította, amely cég komoly szakértelemmel rendelkezett a fényszóró építés terén, hiszen már 1912 óta gyártottak autókba lámpákat. A vállalatot 1988-ban felvásárolta a Magneti Marelli óriásvállalat.


Mit tegyünk, ha már nem világít megfelelően a Lanciánk fényszórója? 

Természetesen forduljunk szakemberhez. A Reflektorklinika szakemberei szakszerűen, gyorsan és kedvező áron adják vissza kedvenc autónk fényszóróinak fényét. Halogén fényszórók esetén vállalják a reflektor foncsorozását, polírozását, festését, javítását. Ne feledjük az ilyen ritka autók esetén az eredeti alkatrészek nagyon drágák, például ehhez a GT-hez egy eredeti hátsó lámpa 800 Euróba kerül. Mivel a Reflektorklinika már több mint 20.000 reflektort foncsorozott újra, illetve több mint 200.000 lámpatestet javított meg, ezért tapasztalatuk egyedülálló. Nincs más dolgunk, mint hogy a sérült fényszórót alaposan becsomagolva elküldjük nekik, és a vállalt határidőre a tökéletes állapotban lévő lámpa meg is érkezik hozzánk. Természetesen a műhely nemcsak halogén lámpákkal foglalkozik, hanem xenon- illetve LED-es fényszórókat is javítanak. 


Mire ügyeljünk, ha fel kell újítanunk a fényszórót? 

Mivel az ilyen veterán autókat kötelező megőrizni az utókornak, hogy még sokáig csodálhassuk szépségüket, ezért restaurálnunk kell őket. Erre talán az egyik legizgalmasabb példa a Lancia Aurelia B20 GT Outlaw projekt. Meghagyták az autót az eredeti állapotában, de némi változtatást azért eszközöltek rajta, például lejjebb engedték a tetőt. Oltári dögös lett vele az Aurelia. A fényszóróval kapcsolatban a Thornley Kelham által vezetett team, eredeti állapotába állította vissza a lámpatesteket. Nem fújták be a reflektor felületét króm sprayvel. Mert az nem is lett volna méltó az autóhoz, másrészt nem is hozza azt a hatást, mint a PVD eljárással végzett foncsorozás. Ügyeljünk arra, hogy a felújítás során csak eredeti alkatrészeket használjunk, vagy olyan eljárást, amely az eredetivel megegyező technikát takar. Mivel ez a felújítás tökéletesen sikerült, ezért a precízen és szenvedéllyel kézzel készített 1954-es Lancia Aurelia B20 GT Outlaw tisztelgés a Lancia öröksége és a klasszikus autók időtlen vonzereje előtt.


Comments


bottom of page