A Fiat életre kelti egykori legendás mini autóját. Na nem a Minit, hanem a Fiat Topolinot. A Fiat 1936-ban, a 2. világháború előtt mutatta be a mostani Topolino elődjét. Az autó hivatalosan a Fiat 500 típus nevet kapta, de mindenki Topolinoként ismerte, említette. A modellt a márka 1955-ig gyártotta, ezalatt az idő alatt félmillió darabot szereltek össze ebből a fantasztikus megközelítőleg 3 méter hosszú, nem egészen 1,3 méter széles autóból. A Fiat ráérzett arra, hogy az olasz majd az európai embereknek mire volt szüksége, egy kicsi és olcsó közlekedési eszközre. A Topolino olaszul kisegeret jelent, de egyébként, ha megnézzük a mostani Topolino ősét, akkor szemből tényleg úgy néz ki az autó, mint egy kisegér. A karosszériához képest kicsit nagyobb méretű fényszórókat a márka a sárvédőkre helyezte, középen pedig a szűk utasteret látjuk. 1948-ban érkezett a Topolino ráncfelvarrott változata, amely során a fényszóró már nem szabadon helyezkedett el a sárvédőn, hanem beépítették abba.
Milyen fényszórókkal rendelkezett az ős Fiat Topolino?
A Topolino elejét kettő 7 colos kerek halogén fényszóró díszítette. Az autó méretéhez ez a fényszóró átmérő tökéletesen megfelelt, sőt ahogy fentebb már említettük kicsit nagyobbnak is tűnt az autó méretéhez képest. A kisegeret Dante Giacosa tervezte, aki tudta, hogy egyrészt erre volt igény, másrészt a Fiattól az akkori kormány is azt követelte, hogy egy nagyon olcsó autót dobjanak piacra. A kocsi a 479 köbcentiméteres kéthengeres belsőégésű motorjával igazi különlegességnek számított. A Fiat Topolino fényszóróit a Carello Lighting olasz autóipari világítástechnikai vállalat szállította, amely cég komoly szakértelemmel rendelkezett a fényszóró építés terén, hiszen már 1912 óta gyártottak autókba lámpákat. Természetesen ezek a fényszórók halogén lámpák voltak, amelyek megfeleltek a kor elvárásainak. A fényszórók semmi különlegeset nem tudtak, megvilágították az utat. Egyébként is az volt az elvárás, hogy az autó a legolcsóbb jármű legyen a piacon, ezért a felszereltsége nagyon minimalista volt. Csak is a legfontosabb műszereket, kijelzőket kapta meg az autó.
Hogyan lehetett kapcsolni anno az autóban a távolsági és a tompított fényt?
Ha jól megnézzük az autó fényszóróit, akkor láthatjuk, hogy egy izzó található benne. Ezért, ahhoz, hogy mind a távolsági, mind a tompított fény megvalósítható legyen, ezt a fénysugarak magasságának menet közben történő manuális állíthatóságával oldották meg. Ezt korábban egy bizonyos szögben dönthető emelő segítségével tudta a sofőr manuálisan állítani. De ebben az esetben a dupla izzószálas, vagy más néven Bilux fényforrás került az autóba. A tompított és országúti fények felváltott használatát lábbal vagy kézzel vezérelt kapcsoló segítségével lehetett igen gyorsan és kényelmesen változtatni.
A Fiat azt ígéri, hogy a mostani Topolinot is szuper könnyű lesz vezetni
Még nem tudjuk pontosan, hogy mikor érkezik hazánkba a legújabb Topolino, azt hallani, hogy jövőre már haza fogjuk tudni vinni. Európa több országában már megrendelhető. 9890 Euró az ára ennek a kétüléses e-autónak. Igen, jól látod. A Topolino e-autóként születik újjá! Kevesebb mint 4 óra alatt teljesen feltölthetjük az akkumulátorát, és mindez a városban korlátlan szabadságot biztosít. Ez a pici Fiat mindössze 2,53 méter hosszú, és két változatban vihetjük majd haza. Lesz nyitott, és zárt változat is. Az 5,4 kWh-s akkumulátornak köszönhetően ez a mini e-autó akár 75 kilométeres távolságot is megtehet. A töltéséhez elegendő egy hagyományos 220 voltos konnektor. Ez az apró elektromos autó 45 km/h végsebességre képes. Szóval a városból ne akarjunk kimenni vele, egyébként is ezt a járművet a Fiat a városi forgalomra méretezte. Az autó várhatóan hatalmas sláger lesz az autómegosztó szolgáltatást nyújtó vállalatok körében.
Milyen fényszórókat kapott ez e-Topolino?
Mivel a márka ragaszkodik a gyökereihez, ezért ezen az autón is csak kerek fényszórók jöhettek szóba. Az autó első fényszórói szintén halogén lámpák, mint az ős Topolinonál, de hátsó lámpák már LED-es technológiát kaptak. Az első fényszórók hozzák a kötelezőt, semmi különös nincsen bennük. Annyi a különbség, hogy az ős Topolino lámpáiban található reflektor anno fémből készült. Ma pedig mindez műanyagból. Ma már van olyan modern a technológia, hogy a gyártók a műanyagra ugyanolyan jól tudnak foncsorozni, mint régen a fémre. Ez azért is volt fontos, mert ezáltal nagyban csökkenthető volt az autó súlya. A nappali menetfény szintén LED-es megvilágítást kapott, ami a fényszórók alatt kicsit lejjebb kapott helyet. De mit várhatunk el egy ilyen mikroautótól? Hiszen ennek az autónak nem az a célja, hogy megvilágítsa nekünk az autópályát, miközben 130-cal döngetünk rajta. A cél minden esetben az, hogy a városban könnyedén tudjunk parkolni, lazán tudjunk közlekedni, környezettudatosan és mindehhez a fényszórók csak kiegészítők. Az autó színei is ezt támasztják alá, sőt, ha szeretnénk, akkor a lámpák burkolatának színeit is személyre szabhatjuk, hogy még dögösebb legyen e-autónk.