top of page

A halogén izzó cseréje

Látásunk szürkületben, éjszaka és rossz látási viszonyok között korlátozott. Annak érdekében, hogy lássunk és jól látszódjunk vezetés közben nélkülözhetetlen a megfelelő világítás. Ezzel a problémával már elődeink is szembesültek, és a fényszóró technológia a technika fejlődésével is egyre hatékonyabb lett. Ennek a modernizációnak volt az egyik mérföldköve, amikor 1962-ben megjelentek Európában a halogén izzós fényszórók.

Amikor az autógyártók a LED-technológiával szerelt modelljeiket reklámozzák, miért olyan fontos az, hogy a halogén izzót mikor és hogyan kell cserélni? Jogosnak tűnik a kérdés, de sajnos hazánkban az autók átlagéletkora nagyon magas. Az itthon közlekedő személygépkocsik közel kétharmadának életkora meghaladja a tíz évet. Ez 2012-ben vagy annál régebben gyártott modelleket jelent, és sajnos akkor még az alsó és középkategóriás járműveket többnyire halogén izzókkal szerelték. Megnéztük, hogy a hazánkban a legnépszerűbb 5 márka milyen átlagéletkorral rendelkezik. Az Opel 16,5 évvel, a Suzuki 15,7 évvel, a Volkswagenek 16,6 évvel, a Fordok 13,9 évvel, és a Toyoták pedig 12,6 évvel. Ezekből a számokból is látszik, hogy hazánkban még túlnyomórészt halogén izzókkal világítjuk meg az úttestet.


Halogén izzó vásárlásakor ügyeljünk a Kelvin és lumen értékekre!

A halogén fényszórók bevezetésüktől kezdve fényesebb és hosszabb fénykévét eredményeztek, mint elődeik. Működésüket a halogén gáz és a volfrám reakcióba lépése eredményezte. Ez a kémiai folyamat már egy elfogadható láthatóságot tett lehetővé. Ez a korabeli innovatív fényszóró technika wattonként nagyobb lumen teljesítményt eredményezett. De nem csak a teljesítményük volt nagyobb, hanem az élettartamuk is. A volfrám-halogén lámpa működési ideje sokkal hosszabb volt, mint a hasonló izzószálaké, amelyek halogén regenerációs ciklus nélkül működtek.

Mit is jelent a lumen? A lumen meghatározza, amely rövidítve lm, egy izzó által kibocsát fény összegét, vagyis ez a mértékegység megmutatja, hogy milyen fényes egy izzó. A lumen számot sokan összetévesztik a Kelvin mértékegységgel, amelynek rövidítése: K. Nem szabad elfelejteni, hogy a Kelvin a kibocsátott fény színhőmérsékletét mutatja meg nekünk.

Mit jelent ez a hétköznapok során? Minél alacsonyabb a lámpának a Kelvin száma, annál sárgásabb színhőmérsékletű fényt bocsát ki az izzó. Azt jó tudni, hogy a járművek gyári halogén fényszórói kb. 3200 Kelvin értékkel rendelkeznek. De, hogy a lumenre is mondjunk értéket, általánosságban elmondható, hogy a halogén izzók tompított fényerőssége 700 lumen és a reflektor fényerőssége pedig 1200 lumen.


Halogén fényszóróba való izzó vásárlásakor mire érdemes még odafigyelni?

Az izzókat három kategóriába soroljuk. Az első csoportba azok az izzók tartoznak, amelyek bármely lámpában használhatók, a fényszórókban, hátsó lámpákban és így tovább. A második csoportba azokat az izzókat soroljuk, amelyek az indexhez használhatók. A harmadik csoport olyan izzókat foglal magába, amelyeket a modern járművekbe már nem szerelnek be az autógyártók, de a régebbi modellek alkatrész ellátásának biztosítása érdekében még gyártásban maradtak. Ennek tükrében az izzókat H1-től kezdve H15-ig különböző csoportba soroljuk. A H1, H3, H4, H7, H10, H11 és a H15 jelű izzókat az első csoportba soroljuk és többnyire a fényszórókba valók. Jó tudni, hogy ezek a típusú izzók attól függetlenül, hogy ugyanabba a kategóriába tartoznak, nem cserélhetők fel. A H1 és a H7 izzó elsőre ugyanolyannak is tűnhet például a fénykibocsátás szempontjából, de a H7-es izzó nem fog passzolni a H1-es izzó foglalatába. Ezért ezekre vásárláskor érdemes alaposan odafigyelni.

A H1 izzó volt az első, amely a volfrám-halogén fényszóróba került beépítésre. Ennek az izzónak egyetlen izzószála van, amely 12 V-on 55 W-ot fogyaszt, és körülbelül 1550 lumen fényt bocsát ki. Egyes izzóknak csak egy izzószála van, míg más izzónak kettő. Miért olyan fontos ez? Az egy izzószálas égők (H1, H3, H7, H11) egyetlen izzószálat használnak, mind a tompított, mind pedig a távolsági fény előállításához. Ezzel szemben a két izzószálas változat (H4 illetve H15) esetén egy szál biztosítja külön a távolsági és egy pedig a tompított fényt.


Az autó halogén izzó cseréje nem sok időt vesz igénybe

Amennyiben sikerült a megfelelő izzót beszereznünk, a csere már önmagában véve nem egy bonyolult folyamat, amely természetesen függ az autótól, az évjáratától és kialakításától is. Honnan lehet megtudni, hogy milyen izzóra van szükségünk? Ezt az információt, a jármű kézikönyvében találjuk meg. Vásárláskor ügyeljünk, hogy a megfelelő márkájú izzót válasszuk, mert a fényszórók és benne az izzók élettartama is függ ettől. A csere legelső lépése, hogy ellenőrizzük, hogy a jármű le van állítva, és az autó világítását pedig kikapcsoltuk. A csere előtt javasolt néhány percet várnunk, mivel az izzó nagyon meleg lehet és égési sérülést okozhat. Nincs más hátra, mint a fényszóró záró fedelének eltávolítása. A fényszóróhoz csatlakozók kapcsolódnak, amelyeket a gyártók alapesetben csavarral vagy bilinccsel rögzítenek. A csatlakozóban található kábeleket is le kell szerelnünk ahhoz, hogy az izzót el tudjuk távolítani a foglalatából. Fényszóróba használatos izzóknál különösen fontos, hogy az izzó felületét ne érintsük meg puszta kézzel, ez ugyanis nagyban csökkenti az élettartamukat, ezért ezt a folyamatot érdemes kesztyűben elvégezni. Ezzel elkerülhetjük, hogy az izzó zsíros vagy olajos lesz. Ha ezt a műveletet sikerült végrehajtani, nincs más hátra, mint ellenőrizni az alkatrész működőképességét.

Ne feledjük, az izzó cseréjét könnyedén mi is el tudjuk végezni. De ez nem azt jelenti, hogy innentől kezdve a fényszóróink meghibásodásait magunk tudjuk orvosolni. Ezért ezekben az esetekben érdemes szakműhelyt felkeresni, akik az ilyen jellegű javításokat szakszerűen elvégzik.


留言


bottom of page