top of page

A fényszóró beállításának hibái és következményei

Cikkünket kezdhetnénk akár egy klasszikus találós kérdéssel is. Mi az: ha túl magas nem jó, de ha túl alacsony az sem jó. A megoldás: a rosszul beállított fényszóró. Mivel nagyon komoly dologról van szó, ezért ezzel nem viccelődünk. Mert, ha a jármű fényszórói nincsenek megfelelően beállítva, akkor jobb esetben büntetés járhat érte, rosszabb esetben akár baleset is lehet a vége. Erre érdemes odafigyelni!



A közlekedésben való részévételnek a hibátlanul működő fényszóró az egyik feltétele

A fényszórók gondoskodnak arról, hogy az út éjszaka jól meg legyen világítva, és arról is, hogy a többi közlekedő éjjel-nappal is lásson bennünket. Ha azonban az autónk lámpái rosszul vannak beállítva, elvakíthatják a szembejövő vezetőket, vagy súlyosan korlátozhatják látásunk. Ennek több oka is lehet, például, a járművünk erősen meg van pakolva, vagy a fényszórók alapbeállítása rossz.


Tipp: A ködlámpákat is időnként ellenőriznünk kell, hiszen tavasszal és ősszel nagy segítséget nyújtanak.

Mit tapasztalunk, ha a fényszórók nem megfelelően vannak beállítva?

Ha a fényszórók túl alacsonyra vannak állítva, azt arról lehet felismerni, hogy a fénykéve meglehetősen kicsi, és autónk előtt csak nagyon kevés területet világít meg. Ha a lámpák túl magasra vannak állítva, a többi közlekedő általában villogással jelzi ezt számunkra. Ebben az esetben akár lehet olyan érzésünk is, mintha a távolsági fényt bekapcsolva hagytuk volna.


A rosszul beállított fényszórónak két oka van: a nagy terhelés vagy a helytelen alapbeállítás

Az első problémát talán úgy tudjuk a leggyorsabban orvosolni, ha a fényszóró dőlésszögét a műszerfal bal oldalán található tekerős gombbal szabályozzuk. Ezt 1990 óta törvény írja elő. Ez akkor fontos, ha az autó a szokásosnál nagyobb súllyal van megterhelve. Emiatt a fényszórók dőlésszöge megváltozik és ezért után kell állítanunk. Ne feledjük ez a lehetőség többnyire a halogén lámpákkal felszerelt autókra vonatkozik. A 2000 lumennél nagyobb teljesítményű fényszóróval ellátott járműveket automatikus fényszóró dőlésszög szabályozóval szerelik fel. Ma már szinte minden autót, amely xenonlámpával, vagy modern LED-es fényszóróval rendelkezik, automatikus fényszóró szabályozóval is ellátják.


Amennyiben szeretnénk magunk beállítani hagyományos halogén fényszóróinkat, akkor a következőket kell tennünk:

  • Szükségünk lesz egy fehér falfelületre, ez akár lehet a garázsunk is. Ideális esetben az autónak tíz méter távolságra kell lennie a faltól.

  • A helyes dőlésszöget általában az autó kézikönyvében találjuk meg.

  • Rajzoljunk a falra egy segédvonalat, amely a reflektorok középső tengelyének szintjét jelöli, ebből kiindulva húzzunk egy második vonalat, amely 1,2 fokban lefelé irányul

  • A fénykévének a közepét ehhez a vonalhoz kell igazítanunk. A lámpák beállítása általában két csavarral történik.


Ha ennek ellenére alig látunk valamit az előttünk lévő útszakaszból, akkor érdemes műhelyben ellenőriztetni a fényszóróink alapbeállításait. Halogén lámpák esetén ezt saját magunk is megtehetjük, de a modern fényszórók esetén ezt már nem javasoljuk. Az autószerelő műhelyeknek a speciális műszereknek köszönhetően általában csak rövid időre van szüksége ahhoz, hogy ismét megfelelően világítsanak lámpáink.

Ne feledjük: Ha a fényszóróink csak egyetlen fokkal is lejjebb hordanak, a lámpák hatékonysága huszad részére esik vissza, ami akár 30 méteres látáscsökkenést is eredményezhet.


Tipp: Ügyeljünk a fényszórók tisztaságára is, mert a koszos búra a világítás teljesítményének akár 30 százalékát is elveheti.


Büntet a hatóság a rosszul beállított lámpák miatt?

Ha nem működnek megfelelően fényszóróink, súlyosabb hiányosságok esetén akár helyszíni bírságot is kaphatunk, és szabálysértési feljelentés is lehet az ügy vége. A büntetési tétel 5-től 50 ezer forintig is terjedhet. Ezért is, és a saját, valamint a közlekedésben résztvevők testi épsége érdekében kötelező rendszeresen ellenőriznünk a fényszóróink állapotát.


Comentarios


bottom of page