top of page

A Citroën fényszóróinak fejlődése

1919-es megalapítása óta a márka neve egybeforrt az autózás kényelmével. A gyártó első modellje a Type A, amely a korszak bevett gyakorlatával ellentétben nem a jómódú embereknek, hanem a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkezőknek kínált közlekedési eszközt. A Type A modellt követte a Type B és a Type C. Az 1920-es évek sztárja pedig az 5CV modell volt. A háború után a márka nem változtatott stratégiáján és a kisebb pénztárcával rendelkezőknek gyártott továbbra is autót. Hűen tükrözi mindezt, ahogyan a Citroën vezérigazgatója, Pierre Boulanger az 1948-as Párizsi Autószalonon bemutatta a márka legújabb modelljét, a 2CV-t: négy keréken guruló esernyőként. Mai szemmel azt kell, hogy mondjuk, hogy nagyon találó. Ezzel a cég vezetője nem csak arra utalt, hogy ez egy olcsón megvásárolható autó volt, hanem arra is, hogy egyszerű technikával rendelkezett. Ez a modell, a híres Kacsa volt, amit egészen 1990-ig gyártott a márka.



Milyen fényszórókkal rendelkezett a Citroën Kacsa?

Mivel a márka designja azon az egyedülálló megközelítésen alapszik, hogy legyen merész és a modellek emelkedjenek ki a tömegből, ezért tényleg a külső megjelenés volt a legfontosabb a Citroën számára. Voltak a márkának világmegváltó újdonságai, ez a hidropneumatikus futóműben és a megjelenésben merült ki, nem pedig a világítástechnika fejlesztésében. A Kacsa anno szintén halogén fényszórókkal rendelkezett, méghozzá köralakú halogén fényszórókkal, amit aztán az idő múlásával lecseréltek téglalap alakú fényszórókra. Képzeljük el a Kacsából még öszkerékmeghajtású változat is készült, összesen 700 darab, de ennek a különleges változatnak is halogén fényszórói voltak.

A négyszögletű fényszórók a Citroën Ami 6-oson jelentek meg először

A hagyományos kerek forma nagy megkötést jelentett az autók tervezői számára, viszont a kerek formájú halogén fényszórókat olcsó volt gyártani, ezért költséghatékonyság szempontjából a gyártók egészen a 60-as évek elejéig ragaszkodtak ehhez a kivitelhez. A négyszögletű fényszórók nagy változást jelentettek és ennek a bevezetését a Citroën lépte meg először. A márka a 1961-ben a Citroën Ami 6-os négyszögletes fényszórójának bemutatásával hozott újdonságot a világítástechnika világába. A márka mai mottóját, "Be different, feel good", már ebben a modellben is megtalálhattuk, mégpedig a közlekedés könnyebbé tételében, a használat egyszerűsítésében és a gondtalan életérzés megteremtésében.

Miért volt olyan korszakalkotó fényszórója a Citroën DS-nek?

A már unalmas kerek lámpákat szerették volna az autógyártók tervezői valamilyen újfajta dizájnelem segítségével változatosabbá tenni. Ezért a hagyományos kerek formájú fényszórók elé egy takaró burát helyeztek el, amelynek alakja követte a jármű karosszériájának ívét. Ez a megoldás amellett, hogy gyönyörű formákat eredményezett, még aerodinamikai szempontból is előnyösnek bizonyult. A Citroën megint valami különlegeset alkotott, ami az 1967-es Citroën DS fényszóróit illetti. De nemcsak a forma volt a titok nyitja, hanem a technika is. Mivel az ikerfényszórók belső lámpája összeköttetésben állt az autó kerekével, ez a megoldás a kanyarfény elődje volt. A külső lámpa pedig a hidropneumatikus rendszerrel. Ez azt jelentette, hogy például fékezéskor a rendszer szabályozta a fényszóró fényének magasságát is, vagyis, hogy annak fénye továbbra is a megfelelő szögben világítsa meg az utat. Ez az autó nemcsak a fényszóró kialakításának köszönhetően lett egy ikon, hanem elbűvölő megjelenésével és finom részleteivel is sok embert lenyűgözött, páratlan kényelmével pedig új mércét állított.

Milyen fényszórókkal rendelkezett az anno futurisztikus külsővel rendelkező XM?

A legendás Citroën CX egyedi külsejével, fantasztikus felfüggesztésével és innovatív utasterével hódított. A CX után lépett színre az XM. A Citroën nagyautó sorozatának következő modellje az 1989-es megjelenését követően elnyerte az 1990-es Év Autója díjat. A híres hidropneumatikus futóműve az elődökhöz képest feszesebb volt, de még így is rengetegen áradoztak erről a technikai megoldásról. Az XM a világítástechnikában semmilyen újdonságot nem hozott. Az elejére klasszikus, egyszerű téglalap alakú halogén fényszórót helyezett el a márka, talán kicsit keskenyebbet, mint anno megszokott volt. Az autó sikere az elektronikán csúszott el. A francia autók gyenge pontjaként azóta is ezt a hibát emlegetik a legtöbben. Pedig a DS-ből 1,5, a CX-ből 1,2 millió kelt el, ehhez képest az XM-ből csupán 330 ezer.

Napjainkban milyen fényszórók kerülnek a legújabb Citroënekbe?

Az új Citroën C5 X formatervezett, egyedi külsejével, modern technológiájával és egyedülálló vezetési élményével marad hű a legendás CX örökséghez. Minek köszönheti ez a modell a népszerűségét? Az új Citroën az Advanced Comfort felfüggesztéssel, a plug-in hibrid változattal és a tágas utastérrel nagyon kellemes vezetési élményt kínál. Kényelmét ez a crossover a kombik sokoldalúságának köszönheti, valamint a szedánok eleganciáját és a SUV-k tágas terének tökéletes kombinációját kínálja. Ezt a Citroënt két benzines változatban vihetjük haza, valamint létezik konnektorról tölthető hibrid is, ennek a teljesítménye 224 lóerő. Az autó orrán a jellegzetes Citroën embléma helyezkedik el és a menetfény alatt a standard LED-es fényszórók találhatók. A Citroën hátul két légterelőt és elfektetett Y-formájú LED-es hátsó lámpákat épített be.

Milyen fényszórókkal érkeznek majd a jövőbeli modellek?

Két tanulmányt érdemes megemlíteni, az egyik a Citroën oli [all-ë], amely autó szintén a múltbéli előnyöket szeretné előnyére fordítani. A megfizethető, fenntartható és örömteli családi autózást. Ez a koncepcióautó kialakításában és a felhasznált anyagokban tényleg különlegeset nyújt, de világítástechnikában semmi újat nem mutat. A Citroën oli [all-ë] rendkívül könnyű, így a lehető legkevesebb áramot fogyasztja és 400 km-es hatótávot biztosít, ami annak is köszönhető, hogy újrahasznosított anyagokból készül. A másik koncepcióautó pedig az Cxperience, amely egy luxuslimuzin újraértelmezése. A krómozott márkajelzés a fényszórókig terjed, és ez kiemeli a jármű szélességét. Ez a tanulmány volt az, amelyen először megjelent a V-alakú nappali menetfény, amit most a C5 X-en látunk viszont.


Comments


bottom of page